onsdag 16 maj 2012

Störning på klubben

Att träna med en viss portion störning kan vara riktigt bra det tror jag att alla håller med om men att träna in nya moment med extrem störning kan vara riktigt svårt :)
Vi startade som vanligt med en kortare promenad i skogen.
Valparna hinner då både göra stort och smått samt bralla av sig det värsta innan träningen.
-Jaha då ska vi träna på stanna kvar idag.Det går till såhär och så en lång förklaring.
Då kan vi sprida ut oss och träna först med koppel.
Agnes satte sig då jag sa sitt och glodde på mig då jag sa stanna kvar och reste sig och följde efter då jag sakta backade ifrån henne.
Jag ledde tillbaks Agnes under tystnad , bad henne sitta och stanna kvar.....Agnes satt kvar ca 1 sekund :) framsteg !
Nåja efter några försök satt hon snällt kvar ända tills jag kom tillbaka,belönade och sa slut!
-Japp då har hundarna förstått och ni som vågar ge er på nästa steg kan nu koppla loss,backa lite längre men i övrigt som innan.
Klart att jag vågar.....
Jag kopplade loss Agnes, bad henne sitta och stanna kvar.
Jag hann precis backa lagom långt för att inte nå henne DÅ kom typ 10 glada,hoppande,vrålande kossor med tillhörande kalvar !
Agnes hann sticka några meter innan hon hörde att jag ropade men tro det eller ej JAG var viktigare än kossorna.
Två andra valpkompisar ansåg kossorna för det största skop dom sett vilket givetvis då var tvunget att kontrollera närmare.
Tack och lov fanns det ett tillräckligt bra staket för att dela dom glada kossorna från nyfikna valpar.
Kossorna tog sina kalvar och gick till en annan del av hagen och vi kunde fortsätta träningen.
Jag vet nu att Agnes inte är den bästa på att stanna kvar (än) men ganska pålitlig vid inkallning med störning :)
Agnes är för övrigt riktigt bra på sitt och ligg, problemen ligger i gå fint i koppel och
spotta. Men övning ger färdighet och snart är hon säkert mästare på det med :)

Idag är det onsdag och date med pojkvännen Isak står på programmet.
Agnes och Isak får ju inte leka lösa på hundklubben så vi löser det med en lekdag i veckan uppe i Emmaboda hundrastgård.

I övrigt har det inte hänt så mycket...
Agnes älskar att vara ute och det mesta av dagen tillbringar hon i trädgården bland bollar,leksaker och snodda vedträn :)
Hon har blivit mycket bättre på att åka bil men kan fortfarande inte hoppa in själv.
Om hon bara är lite klumpig eller bekväm vet jag inte men vi lyfter snällt in den bakre halvan :)
Men soffan fixar hon helt på egen hand och idag fick husse erfara att hon kommer upp i sängen på egen hand med :)

Så är det dags att kontrollera vad prinsessan gör i trädgården :)
Ha en bra dag !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar