måndag 11 juni 2012

Agnes näsa / mitt problem :-)

Agnes har visat sig ha en nos ut över det vanliga när det gäller att spåra och söka. Givetvis är detta någonting som jag vill utveckla och se vart det leder. Husse går före och vi väntar snällt kvar , vi passar på att ladda upp energi nivån samtidigt som spår selen sätts på. Det spelar absolut ingen roll om han går via lekplatser , parkeringar eller i orörd skog. Agnes sätter bara ner näsan och starten har gått :)
Att husse sen ska ha stryk för att han lämnat flocken är en annan sak. Agnes viftar på svansen , piper , hoppar och biter honom. Ja så kan han lära sig att inte springa bort :)
Vi har även lagt spår i skogen , väntat en timma för att sedan gå på spåret , hon missar inte en meter ens.
Problemet är som sagt inte Agnes näsa eller min vilja.Problemet är att så fort vi kommer ut i ojämn terräng med mig hängandes som ett bihang bakom Agnes förvandlas jag till någonting som låter som en riktigt trasig diskmaskin om någon förstår vad jag menar :)
Jag flåsar och brummar som en brunsig flodhäst med inbyggd kropps dusch.
Detta fenomen heter på ren svenska : riktigt katastrofalt dålig kondition !
Det är lite konstigt för att gå på plan väg är inget problem , inte heller att lufsa runt i skogen i sakta mak. Men kombinationen fart och terräng då startar den trasiga diskmasinen :)
Då jag verkligen vill ge Agnes möjligheten att ösa på i skogen finns det inget annat att göra mer än att lägga om livet. Så här lever vi med strikt diet sedan några veckor bakåt. Här tränas även på hög nivå. Trappan till övervåningen används som stepup bräda och den duger fint att rusa upp och ner för. Bakom vårat hus finns en liten stig upp för en liten ynklig backe ca 50 meter lång och kanske 15 meter hög. Denna lilla ynkliga backe försöker besegra mig och ge mig en hjärtinfarkt. Men den ska få se. Jag tar den inte en gång när jag ska över den utan två! ( till grannens stora förtjusning )
Om den inte ger mig bättre kondition så kanske jag lyckas trampa ner den någon cm varje gång så att den tillslut inte är så förbaskat hård att gå uppför :)
Husse har lyckats dra med sig en polare och börjat cykla någon mil varje dag ( ja för varför ska jag dieta och plåga min body aldeles själv.. nä nä detta går ut över heeeela familjen :))
Agnes och jag har aldeles nyss kommit hem efter en morgon runda på 4 km och då gav vi oss på helvetes backen två gånger som avslutning oj vad vi är duktiga :)

Nu sitter jag här och efter brummar , svettas och funderar på om jag över huvudtaget orkar hämta mig lite morgon kaffe.
Vad gör man inte för den fyrbenta i familjen :)

I övrigt startar hundpromenaden i Emmaboda på onsdag.Ett hundmöte för alla som vill ordnat av hundklubben.Klart ska vi ut och promenixa med en massa andra galna hundar och deras ägare.

Fasen, nu är jag kissnödig också..ja ja upp på stolparna som kallas ben och mot toa och när jag endå är på fötter tar jag morgon kaffet samtidigt.

God morgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar