lördag 2 juni 2012

Examensdag :-)

Idag var dagen då Agnes har sin avslutning på hundklubben i sin valp kurs.
Jag startade här hemma med att proppa den ena jackfickan full av hundgodis och den andra med bajspåsar och kaffe pengar :)
På klubben startade vi med att åka en bit in i skogen där vi delade upp oss för att lägga spår till våra hundar.
Spåret skulle vara ca 100 meter långt och avslutas med godis eller leksak.
Agnes fick favoritgodiset torkad torsk som avslutande belöning.
När spåret var lagt återvände vi till klubben för ett litet avslutningsprov i kontakt,lydnad ja eller vad man ska kalla det. Tränarna hade gjort en bana med koner med köttbullar på toppen,följt av hinderhopp,balanshinder,tunnel,skyltar med stop/sitt/ligg fler hinder och mera serpentinövning och ett par mattor med konstigt plast underlag med köttbullar på godkända för att äta om hundarna bara ville gå på underlaget. Alla hundar gick galant genom banan med lite olika småproblem på olika ställen.Alla utom Agnes gick genom tunneln.
Agnes såg inte någon som helst vits med att krypa genom en löjlig tunnel och valde att avstå :)
När alla var klara återvände vi till spåren som nu legat till sig i en timmes tid.
Där visade Agnes större intresse och hon uppfattade med en gång vad det hela gick ut på.
Efter ca 50 meter tog hon en konsentrationspaus och hoppade på mig och busade.
Tränaren Robert bad mig att stå helt stilla och vänta ut henne och mycket riktigt några sekunder tog hon sig samman och återupptog spåret fram till belöningen i slutet :)
Duktig Agnes ! :)

Så var själva kursdelen slut och vi drack kaffe och pratade framtidens träning med fortsättningskurser och sommar promenader.
Den 13 juni startar vi med hundpromenader klockan 18 , varje onsdag och alla är välkommna. Det ska bli riktigt kul.

Jag hoppas att dom valparna som har följts åt nu under valpkursen fortsätter till hösten.

Nu sover Agnes och jag ska ta av mig mina våta gymnastikskor ( det var sankt i skogen ) och belöna mina fötter med ett par torra strumpor :)

Ha en bra dag för det tänker vi ha :)

1 kommentar:

  1. Jag hittade din blogg till slut ;) Visst har vi kul i vår lilla grupp och jag hoppas också på samma gäng till hösten. Kram/Anette Gummesson & Zoya

    SvaraRadera